Proje Sayfası | Kasım Ayı Etkinlikleri |
Yaşam Becerileri Projesi Ortaokul Aylık Faaliyet Planlaması | |||
Sıra | Ay | Faaliyet | Açıklama |
1 | Kasım | Çeşitli Onarımlar Yapma Becerisi Kazanma | Öğrenciler, tamir edilebilecek eşyaları onarır. Tamir aletlerinin kullanımını öğrenir ve evdeki tamir işleri için gereken becerileri geliştirir ve bunların güvenli kullanımı konusunda bir rehber hazırlar. |
2 | Aralık | Yemek Pişirme ve Beslenme Bilinci Geliştirme | Öğrenciler, haftada bir kez aile bireylerine yemek hazırlar. Yemek pişirme sırasında hijyen ve güvenlik kurallarına dikkat eder ve yemeğin besin değerleri ve dengeli bir diyetin önemi üzerine araştırma yapar. |
3 | Ocak | Sıfır Atık Projesi | Öğrenciler, sıfır atık projesi kapsamında evde ve okulda atıkları azaltmak için yaratıcı çözümler geliştirir. Proje sürecindeki gelişmeleri rapor ederler. |
4 | Şubat | El Hijyenini Doğru Uygulama Becerisi Kazanma | Öğrencilere ellerin doğru şekilde nasıl yıkanacağı, su ve sabun kullanımı konusunda uygulamalı eğitimler verilir. Öğrencilerin yemek öncesi ve sonrasında el yıkama alışkanlıkları gözlemlenir. Hijyen kurallarını takip etmeleri için öğrencilere farkındalık artırıcı görevler verilir. |
5 | Mart | Kıyafet Temizliği ve Hijyen Bilinci Kazanma | Öğrencilere kıyafetlerini düzenli olarak yıkayıp temiz tutmanın ve dolap düzeninin önemi öğretilir. Öğrencilerin çamaşır makinesi kullanımı, kıyafet kategorilerini ayırma ve ütüleme becerileri geliştirilir. |
6 | Nisan | Sosyal Medya ve Dijital İletişim Bilinci Kazandırma | Öğrenciler arasında sosyal medya platformlarının olumlu ve olumsuz yönleri üzerine tartışmalar gerçekleştirilir. Öğrencilere yönelik güvenli internet kullanımı ve dijital ayak izi konusunda sunumlar düzenlenir. |
7 | Mayıs | Topluluk Önünde Konuşma Becerisi | Öğrenciler, kısa sunumlar yaparak topluluk önünde konuşma pratiği yapar. Geri bildirim alarak iletişim becerilerini geliştirmeleri sağlanır. |
8 | Haziran | Etkinlik Düzenleme ve Organizasyon | Öğrenciler, okulda veya toplulukta bir etkinlik organize eder. Planlama, görev dağılımı ve uygulama aşamalarını yönetirler. Etkinliğin sonuçlarını değerlendirirler. |
Yaşam Becerileri Projesi Ortaokul Kategorileri - 1 (Aile Hayatım) | |||
Sıra | Faaliyet | Açıklama | |
1 A İ L E H A Y A T I M |
01 | Düzenli Bir Yaşam Alanı Oluşturma ve Kişisel Sorumluluk Bilinci Geliştirme | Öğrenciler; her hafta odalarını organize eder ve kişisel eşyalarını düzenler. Oda temizliği sırasında kullanılmayan eşyaları geri dönüşüme ayırır ve düzeni sürdürür. Faaliyet sırasında düzenli olmanın günlük yaşamdaki etkileri hakkında farkındalık kazandırılır. |
02 | Zaman Yönetimi Becerileri Kazanma | Haftalık bir görev planı hazırlanır, yapılacak işlerin (çamaşır yıkama, masa kurma vb.) zamanları belirlenir. Öğrenciler, bu plana uyarak sorumluluklarını yerine getirir ve tamamladıkları görevleri kontrol listesine işaretler. |
|
03 | Aile ile İş Birliği | Öğrenciler, aile bireyleriyle iş bölümü yaparak haftalık iş planı oluşturur. Bir öğrenci çöpü çıkarmakla bir diğeri ise sofrayı kurmakla sorumlu olur. Haftanın sonunda görev dağılımı değerlendirilir. |
|
04 | Sağlıklı Beslenme Alışkanlıkları Kazanma | Öğrenciler, haftalık yemek planı yapar ve bir öğün hazırlama görevini üstlenir. Sebze ağırlıklı bir yemek seçer ve bu yemeği yapmayı öğrenir. Yemeğin besin değerleri ve sağlıklı beslenmeye katkıları hakkında bilgi edinir." |
|
05 | Çamaşır Yıkama ve Kıyafet Bakım Becerileri Geliştirme | Öğrenciler, çamaşır makinesini kullanmayı öğrenir, kıyafetlerin yıkama talimatlarını okur ve çamaşırları kategorize ederek yıkar. Kuruduktan sonra ütüleme ve katlama işlemlerini yapar. |
|
06 | Temizlik ve Hijyen Kurallarını Öğrenme | Öğrenciler, banyo ve mutfak temizliğinde kullanılan ürünleri yetişkin gözetiminde tanır ve bu alanların hijyenini sağlamak için doğru temizlik yöntemlerini öğrenir. Her hafta bir alanın temizliğinden sorumlu olur. |
|
07 | Enerji ve Su Tüketimini Kontrol Etme | Öğrenciler, elektrik ve su tüketimini takip eder ve tasarruf yolları bulur. Kullanılmayan cihazların kapatılması, suyun gereksiz akıtılmaması gibi önlemler alır ve bu konuda aileyi bilgilendirir. |
|
08 | Yemek Sonrası Mutfak Düzenini Sağlama | Öğrenciler, yemekten sonra masayı toplar, bulaşıkları yerleştirir ve mutfağın düzenini sağlar. Yemek sonrası temizlik adımlarını öğrenir ve uygular. |
|
09 | Güvenlik Konusunda Farkındalık Kazanma | Öğrenciler, güvenlik önlemlerini (elektrik, gaz, su kaçakları vb.) öğrenir ve aile ile birlikte düzenli kontrol yapar. Yangın, deprem gibi acil durumlar için bir güvenlik planı hazırlar. |
|
10 | Okul Eşyalarını Düzenleme | Öğrenciler, okul çantalarını ve kırtasiye malzemelerini düzenler, eksik malzemeleri belirler ve bakımını yapar. Haftada bir defter ve kitaplarını kontrol ederek düzenli not alma ve çalışma alışkanlığı kazanır. Okul malzemelerinin düzenlenmesi ve verimli kullanımı hakkında bir rehber hazırlar. |
|
11 | Masa Kurma ve Sofra Adabı Öğrenme | Öğrenciler, sofrayı kurmayı ve sofra adabını öğrenir. Yemek öncesi ve sonrası yapılacak işleri planlayarak sofra kurma ve toplama süreçlerinde aktif rol alır. Öğrencilere yemek sırasında doğru oturma, çatal-bıçak kullanımı ve diyalog kuralları üzerine etkinlikler düzenlenir. |
|
12 | Çeşitli Onarımlar Yapma Becerisi Kazanma | Öğrenciler, tamir edilebilecek eşyaları onarır. Tamir aletlerinin kullanımını öğrenir ve evdeki tamir işleri için gereken becerileri geliştirir ve bunların güvenli kullanımı konusunda bir rehber hazırlar. |
|
13 | Mutfak Güvenliği Konusunda Bilgi Edinme | Öğrenciler, mutfakta kullanılan kesici aletler ve sıcak yüzeylerle ilgili güvenlik önlemlerini yetişkin gözetiminde öğrenir. Yangın söndürücü kullanımı ve mutfak kazalarını önleyici tedbirler hakkında bilgi sahibi olur. |
|
14 | Yemek Pişirme ve Beslenme Bilinci Geliştirme | Öğrenciler, haftada bir kez aile bireylerine yemek hazırlar. Yemek pişirme sırasında hijyen ve güvenlik kurallarına dikkat eder ve yemeğin besin değerleri ve dengeli bir diyetin önemi üzerine araştırma yapar. |
|
15 | Ütü Yapma Temel Bilgilerini Öğrenme | Öğrencilere ütü yaparken kullanılan malzemeler (ütü, ütü masası, su, nemli bez) tanıtılır. Ütü yapmanın temel adımları ve güvenlik önlemleri öğretilir. |
|
16 | Ayakkabı Boyama Temel Bilgilerini Öğrenme | Öğrencilere ayakkabı boyamak için gereken malzemeler (ayakkabı boyası, fırça, koruyucu eldiven, maskeleme bandı) tanıtılır. Farklı boyama teknikleri ve bu tekniklerin nasıl uygulanacağı öğretilir. |
|
17 | Düğme Dikimi ve Tamiri | Öğrencilere düğme dikim teknikleri uygulamalı olarak öğretilir. Öğrenciler, kıyafetlerindeki kopmuş düğmeleri tamir ederek kıyafetlerinin yeniden kullanılabilir hale gelmesini sağlarlar. |
|
18 | Bitki Bakımı ve Çevre Bilinci Geliştirme | Öğrenciler, evde bir bitkinin bakımını üstlenir. Düzenli bitki sulama, budama ve gübreleme işlemlerini yapar, bitkinin gelişimini takip eder. Bitkilerin oksijen sağlama ve çevreye katkıları hakkında bir sunum hazırlar. |
|
19 | Finansal Sorumluluk ve Harcama Planı Yapma | Öğrenciler, haftalık alışveriş için bütçe belirler. Market listesi hazırlayarak gerekli malzemeleri en verimli şekilde nasıl alabileceklerini planlar. Alışveriş sonrası bütçe analizi yapılır. |
|
20 | Geri Dönüşüm ve Çevreye Katkı | Öğrenciler, oluşan atıkları cam, plastik, metal ve kâğıt olarak ayrıştırır. Her hafta bir atık türünü nasıl geri dönüştürebileceklerini araştırır ve geri dönüşüm kutuları düzenler. Geri dönüşümün çevreye faydaları hakkında bir proje sunumu hazırlar. |
Yaşam Becerileri Projesi Ortaokul Kategorileri - 2 (Kişisel Bakım ve Hijyen) | |||
Sıra | Faaliyet | Açıklama | |
2 K İ Ş İ S E L B A K I M v e H İ J Y E N |
01 | Günlük Temizlik Alışkanlıkları Kazanma | Öğrenciler, sabah ve akşam olmak üzere diş fırçalama, yüz yıkama ve el yıkama rutinleri oluşturur. Günlük temizlik çizelgesi hazırlanır ve her gün yapılması gerekenler işaretlenir. Haftalık değerlendirme yapılarak alışkanlıkların sürdürülebilirliği gözden geçirilir. |
02 | El Hijyenini Doğru Uygulama Becerisi Kazanma | Öğrencilere ellerin doğru şekilde nasıl yıkanacağı, su ve sabun kullanımı konusunda uygulamalı eğitimler verilir. Öğrencilerin yemek öncesi ve sonrasında el yıkama alışkanlıkları gözlemlenir. Hijyen kurallarını takip etmeleri için öğrencilere farkındalık artırıcı görevler verilir. |
|
03 | Ağız ve Diş Sağlığını Koruma | Öğrencilere doğru diş fırçalama teknikleri öğretilir ve günde iki kez diş fırçalama alışkanlığı kazandırılır. Diş ipi kullanımı ve ağız gargarası hakkında bilgi verilir. Aylık diş hekimi ziyaretleri planlanır ve düzenli kontroller teşvik edilir. |
|
04 | Saç Bakımı ve Temizliği Sağlama | Saç tipi ve bakımına uygun şampuan ve ürünlerin nasıl seçileceği konusunda bilgilendirme yapılır. Haftada en az iki kez saç yıkama rutini oluşturulur ve saç bakımı (tarama, bakım ürünleri kullanımı) alışkanlığı kazandırılır. |
|
05 | Ergenlik Döneminde Cilt Problemlerini Yönetme | Ergenlik döneminde yaygın olarak karşılaşılan sivilce, siyah nokta gibi cilt problemleri hakkında bilgi verilir. Öğrencilere cilt tipine uygun temizleyici ürünleri nasıl kullanacağı konusunda bilgilendirme yapılır. Cilt problemlerini önlemek için sağlıklı beslenme ve hijyenin önemi vurgulanır. |
|
06 | Tırnak Bakımı Alışkanlığı Edinme | Öğrencilere tırnakların düzenli kesilmesi, temizlenmesi ve bakımlı tutulması öğretilir. Haftalık tırnak kesme ve bakım günleri düzenlenir, öğrencilerin kişisel hijyen takibi yapılır. |
|
07 | Kıyafet Temizliği ve Hijyen Bilinci Kazanma | Öğrencilere kıyafetlerini düzenli olarak yıkayıp temiz tutmanın ve dolap düzeninin önemi öğretilir. Öğrencilerin çamaşır makinesi kullanımı, kıyafet kategorilerini ayırma ve ütüleme becerileri geliştirilir. |
|
08 | Kişisel Eşyaların Hijyenini Sağlama | Öğrencilere havlu, tarak, diş fırçası gibi kişisel eşyaların düzenli temizlenmesi gerektiği öğretilir. Haftalık olarak kişisel hijyen eşyalarının temizliği için sorumluluk verilir. |
|
09 | Alerjenlerden Korunma ve Sağlıklı Yaşam Alanı Oluşturma | Alerjiye neden olabilecek unsurlar (toz, polen vb.) hakkında bilgilendirme yapılır. Öğrencilere odalarını düzenli temiz tutma, yaşam alanlarını tozdan arındırma ve havalandırma sorumluluğu verilir. |
|
10 | Göz Sağlığını Koruma ve Göz Hijyeni | Öğrencilere göz sağlığını koruma yöntemleri (ekran molaları, doğru aydınlatma) anlatılır. Ellerin göze dokunmaması gibi göz hijyenini koruyacak bilgiler verilir. |
|
11 | Hijyen Malzemelerinin Bilinçli Kullanımı | Diş macunu, sabun, şampuan gibi hijyen malzemelerinin ne kadar ve nasıl kullanılması gerektiği anlatılır. Su ve diğer kaynakların tasarruflu kullanımı konusunda bilgilendirme yapılır. Doğal içerikli ve çevreye zarar vermeyen ürünlerin tercih edilmesinin önemi vurgulanır. |
|
12 | Vücut Sağlığı ve Beslenme İlişkisi | Sağlıklı bir cilt, saç ve genel temizlik için dengeli beslenmenin önemi açıklanır. Öğrenciler, cildin sağlıklı görünmesi ve vücut kokularının kontrolü için su tüketiminin, vitamin ve mineral bakımından zengin gıdaların tüketilmesinin faydalarını öğrenirler. |
|
13 | Kişisel Bakım Takip Günlüğü Tutma | Öğrenciler, kişisel bakım alışkanlıklarını kaydedecekleri bir takip günlüğü tutar. Her gün ya da hafta sonunda diş fırçalama, el yıkama, saç bakımı gibi rutinlerini ne kadar düzenli yaptıklarını işaretlerler. Böylece kişisel bakımın sorumluluğunu almayı öğrenirler. |
|
14 | Düzenli Banyoyu Alışkanlık Haline Getirme | Öğrencilere haftada en az iki kez banyo yapmanın sağlık açısından gerekliliği öğretilir. Öğrenciler, banyo sırasında vücut sabunu, şampuan ve saç kremi gibi kişisel bakım ürünlerinin doğru ve etkili kullanımı konusunda bilgilendirilirler. |
|
15 | Ayak Bakımı ve Temizliği Sağlama | Öğrencilere ayakların günlük olarak yıkanması ve kurulanması gerektiği anlatılır. Uygun ayakkabı seçimi ve çorapların düzenli değiştirilmesi ile ilgili bilgilendirme yapılır. Ayak tırnaklarının düzgün kesilmesi konusunda uygulamalı eğitim verilir. |
|
16 | Kişisel Eşyaların Paylaşım Bilinci Geliştirme | Kişisel hijyen eşyalarının neden başkalarıyla paylaşılmaması gerektiği anlatılır. Öğrenciler; her bireyin kendi havlu, diş fırçası, tarak gibi eşyalarını kullanmasının sağlıklı yaşam açısından önemini öğrenirler. Haftalık hijyen kontrol listeleri ile kişisel eşyaların temizlik durumu izlenir. |
|
17 | Sağlıklı Uyku Düzeni ve Yatak Hijyenini Koruma | Öğrencilere düzenli uyku saatleri ve kaliteli uyku ortamının sağlanması için yatak hijyeninin (çarşaf değişimi, yatak temizliği) önemi anlatılır. Yastık ve yorganların düzenli havalandırılması gibi adımlar öğretilir. |
|
18 | Kişisel Bakım ve Spor | Öğrencilere spor yapmanın sağlığa olan katkıları, düzenli egzersizin nasıl kişisel bakımın bir parçası haline geldiği anlatılır. Öğrenciler, haftada en az üç gün spor yapmayı taahhüt ettikleri bir spor günlüğü tutarlar. |
|
19 | Eğlenceli Hijyen Oyunları | Öğrenciler için hijyenle ilgili bilgi yarışmaları veya oyunlar düzenlenir. El yıkama süresi, doğru diş fırçalama teknikleri gibi konulara dayanan yarışmalar yapılabilir. Kazananlar çeşitli ödüllerle teşvik edilebilir. |
|
20 | Hijyen Posterleri Hazırlama | Öğrenciler, hijyen ve kişisel bakım konularında bilgilendirici ve yenilikçi posterler hazırlayarak sınıfta sergilerler. Bu posterlerde doğru el yıkama teknikleri, diş fırçalama alışkanlıkları ve genel hijyen kuralları gibi konuları ele alabilirler. Posterler, diğer öğrencilerin dikkatini çekmek ve farkındalık oluşturmak için kullanılır. |
Yaşam Becerileri Projesi Ortaokul Kategorileri - 3 (İletişim ve Sosyal Beceriler) | |||
Sıra | Faaliyet | Açıklama | |
3 İ L E T İ Ş İ M v e S O S Y A L B E C E R İ L E R |
01 | Etkili İletişim Becerileri Geliştirme | Öğrenciler, arkadaşlarıyla grup çalışmaları yaparak fikirlerini ifade etmeyi, aktif dinlemeyi ve geri bildirim vermeyi öğrenirler. Sınıf içi tartışmalar düzenlenir ve öğrencilere doğru dil ile beden dili kullanımı konusunda eğitim verilir. |
02 | Empati ve Duygusal Zekâ Geliştirme | Öğrencilere farklı senaryolar üzerinden empati yapma alıştırmaları yaptırılır. Rol yapma oyunlarıyla başkalarının duygularını anlama pratiği yapılır ve duygusal farkındalık geliştirmek için duyguları ifade etme egzersizleri gerçekleştirilir. |
|
03 | Aktif Dinleme Becerisi Kazandırma | Öğrenciler, dinlediklerini özetleme ve geri bildirim verme alıştırmaları yaparlar. Öğrencilere yönelik olarak birinin hikâye anlatması ve diğerinin dikkatle dinleyip sorular sorması gibi uygulamalar gerçekleştirilir. |
|
04 | Çatışma Çözme Becerileri Geliştirme | Öğrencilere, iletişim sorunlarında yaşanan çatışma durumlarıyla başa çıkma stratejileri (uzlaşma, diyalog) anlatılır. Rol oyunlarıyla çatışma durumlarının nasıl yönetileceği pratik edilerek gösterilir. |
|
05 | Sosyal Problemlere Çözüm Üretme | Öğrenciler, çevrelerinde gözlemledikleri sosyal bir sorun seçer ve bu sorunu çözmek için grup çalışmaları yaparlar. Gruplar, çözüm önerilerini sunarak sınıf genelinde tartışma yürütür ve uygulanabilir en iyi çözüm seçilir. |
|
06 | Sosyal Medya ve Dijital İletişim Bilinci Kazandırma | Öğrenciler arasında sosyal medya platformlarının olumlu ve olumsuz yönleri üzerine tartışmalar gerçekleştirilir. Öğrencilere yönelik güvenli internet kullanımı ve dijital ayak izi konusunda sunumlar düzenlenir. |
|
07 | Saygılı İletişim ve Ahlaki Değerler | Öğrenciler arasında saygılı iletişim kurmanın önemi üzerine tartışmalar düzenlenir. Öğrenciler, arkadaşlarıyla olan iletişimlerinde saygı, dürüstlük ve hoşgörü gibi değerleri nasıl uygulayacaklarını öğrenirler. |
|
08 | Beden Dili ve İletişim | Öğrenciler, beden dilinin nasıl kullanılacağına dair uygulamalar yapar. İletişim sırasında hangi beden dili ifadelerinin hangi mesajları ilettiği konusunda öğrencilerle grup çalışmaları gerçekleştirilir. |
|
09 | Dijital İçerik Üretme ve Paylaşma | Öğrenciler; bir blog , video, podcast ya da sosyal medya içeriği üretir. İçeriklerini dijital platformlarda paylaşarak geri bildirim alırlar ve dijital medya dünyasında aktif olmayı deneyimlerler. |
|
10 | Pozitif Geri Bildirim Verme | Öğrenciler, grup çalışmalarında arkadaşlarına yapıcı geri bildirim verme alıştırmaları yapar. Öğrencilere olumlu geri bildirim verme ve eleştiri yapma yöntemleri hakkında bilgilendirme yapılır. |
|
11 | Etik Davranış ve Sorumluluk | Öğrencilere etik davranış örnekleri sunulur. Sınıf içinde etik tartışmalar ve örnek olay incelemeleri yapılır. |
|
12 | Hoşgörü ve Farklılıklara Saygı | Öğrencilere farklı kültürler hakkında bilgilendirme yapılır ve öğrencilerden kendi kültürel deneyimlerini paylaşmaları istenir. Öğrenciler arasında farklılıklara saygının önemi üzerine grup tartışmaları düzenlenir. |
|
13 | Kendini İfade Etme Becerisi Geliştirme | Öğrenciler, sınıf içinde kendi görüşlerini ifade etme fırsatları bulur. Öğrenciler arasında düşüncelerini yazılı veya sözlü olarak ifade ettikleri sunumlar düzenlenir. |
|
14 | Sosyal Etkinlik Düzenleme | Öğrenciler; sınıfça bir yardım etkinliği, sosyal sorumluluk projesi veya okul içinde bir kutlama düzenlerler. Bu etkinlik için görev dağılımı yaparak organizasyon sürecini planlar ve sorumluluklarını yerine getirirler. |
|
15 | Dinleme ve Düşünme Alıştırmaları | Öğrenciler, dinledikleri bir hikâye veya metin hakkında düşünme ve yorum yapma alıştırmaları yapar. Öğrencilere anlama düzeylerini artırmak için sorular sorulur. |
|
16 | Topluluk Önünde Konuşma Becerisi | Öğrenciler, kısa sunumlar yaparak topluluk önünde konuşma pratiği yapar. Geri bildirim alarak iletişim becerilerini geliştirmeleri sağlanır. |
|
17 | Duygusal Farkındalık ve Duygu Yönetimi | Öğrencilere duygularını tanımlama ve ifade etme konusunda günlük tutma çalışmaları yaptırılır. Öğrenciler arasında duygusal yoğunlukları yönetme stratejileri üzerine grup tartışmaları düzenlenir. |
|
18 | Eleştirel Düşünme ve Yaratıcı İfade | Öğrencilere bir konu hakkında farklı perspektiflerden düşünme görevleri verilir ve öğrenciler, grup çalışmalarıyla bu perspektifler üzerinden yaratıcı çözüm önerileri sunarlar. | |
19 | Zaman Yönetimi ve Planlama Becerileri | Öğrenciler, günlük veya haftalık hedefler belirleyip bir zaman çizelgesi oluştururlar. Bu süreçte, kişisel hedeflerine ulaşmak için nasıl planlama yapacaklarını ve önceliklendirme tekniklerini öğrenirler. |
|
20 | Motivasyon ve Hedef Belirleme | Öğrenciler, kişisel hedeflerini belirleyip bu hedeflere ulaşmak için gereken adımları yazılı olarak planlarlar. Hedeflerine ulaşmak için kendi kendine motivasyon yöntemlerini tartışarak grup çalışmaları yaparlar. Öğrencilere başarılı bir hedef belirleme süreci üzerine geri bildirim verilir. |
Yaşam Becerileri Projesi Ortaokul Kategorileri - 4 (Sürdürülebilir Yaşam ve Çevre Bilinci) | |||
Sıra | Faaliyet | Açıklama | |
4 S Ü R D Ü R Ü L E B İ L İ R Y A Ş A M v e Ç E V R E B İ L İ N C İ |
01 | Geri Dönüşüm Bilinci Kazanma | Öğrenciler, evde ve okulda geri dönüşüm kutuları oluşturarak atıkları doğru şekilde ayırmayı öğrenir. Geri dönüşümle ilgili projeler hazırlayıp sunum yaparlar. |
02 | Doğa Yürüyüşleri ve Ekosistem Gözlemleri | Öğrenciler, düzenli doğa yürüyüşleri yaparak yerel bitki ve hayvan türlerini gözlemler. Gözlemlerini not alıp sınıfta paylaşarak ekosistem hakkında bilgi edinirler. |
|
03 | Enerji Tasarrufu ve Bilinci | Öğrenciler, evde enerji tasarrufu sağlamak için projeler hazırlar. Elektronik aletlerin kullanımı ve enerji tüketimi üzerine sunumlar yaparak bilinçlenirler. |
|
04 | Su Tasarrufu Alışkanlığı Geliştirme | Öğrenciler, su kullanımını takip eden bir çizelge oluşturur ve su tasarrufu için günlük uygulamalar yapar. Su tasarrufu ile ilgili farkındalık kampanyaları düzenlerler. |
|
05 | Sürdürülebilir Tarım ve Bahçecilik | Öğrenciler, okul bahçesinde sebze ve meyve yetiştirir. Bitki bakımının yanı sıra organik gübre kullanımı hakkında bilgi edinirler. |
|
06 | Doğa Dostu Ürünler Kullanma | Öğrenciler, doğal ve organik ürünlerin faydalarını araştırır. Doğa dostu ürünleri tanıtmak için okulda stant kurarak bilgilendirme yaparlar. |
|
07 | Sıfır Atık Projesi | Öğrenciler, sıfır atık projesi kapsamında evde ve okulda atıkları azaltmak için yaratıcı çözümler geliştirir. Proje sürecindeki gelişmeleri rapor ederler. |
|
08 | İklim Değişikliği ve Etkileri | Öğrenciler, iklim değişikliği üzerine araştırmalar yapar. Elde ettikleri bilgileri sınıf arkadaşlarıyla paylaşarak iklim değişikliğinin etkileri konusunda farkındalık yaratırlar. |
|
09 | Atık Yönetimi ve Azaltma | Öğrenciler, günlük yaşamlarındaki atıkları takip eder ve azaltma yöntemleri üzerine grup çalışmaları yapar. Haftalık hedefler belirleyerek atık azaltma konusunda yarışmalar düzenlerler. |
|
10 | Yenilenebilir Enerji Kaynakları | Öğrenciler, güneş ve rüzgâr enerjisi gibi yenilenebilir enerji kaynaklarını araştırır. Güneş enerjisiyle çalışan modeller yaparak uygulamalı deneyler gerçekleştirirler. |
|
11 | Toplumsal Farkındalık Projeleri | Öğrenciler, çevre sorunları hakkında bilgilendirme yaparak topluluk etkinlikleri düzenler. Farkındalık yaratmak amacıyla broşür ve afiş hazırlarlar. |
|
12 | Gıda İsrafının Önlenmesi | Öğrenciler, yemek planlaması yaparak ve yiyeceklerin doğru şekilde saklanmasını öğrenerek gıda israfını azaltmaya yönelik projeler geliştirirler. | |
13 | Biyoçeşitlilik ve Koruma | Öğrenciler, yerel biyoçeşitliliği incelemek için araştırmalar yapar ve farklı türlerin korunmasına yönelik kampanyalar düzenler ve yerel doğa alanlarında gözlem etkinlikleri gerçekleştirirler. | |
14 | Ekolojik İzleme ve Raporlama | Öğrenciler, belirli bir alanın ekosistem özelliklerini gözlemleyerek düzenli raporlar hazırlarlar. Bu raporlar, çevre koruma çalışmaları için kullanılabilir. |
|
15 | Yerel Gıda Üretimi | Öğrenciler, okul bahçesinde sebze yetiştirme projeleri gerçekleştirir ve ürettikleri ürünleri kullanarak sağlıklı yemekler hazırlarlar. | |
16 | Çevre Dostu Ulaşım Seçenekleri | Öğrenciler; yürüyüş, bisiklet kullanımı ve toplu taşıma gibi alternatif ulaşım yöntemleri üzerine sunumlar yapar. Bu yöntemlerin çevreye olan etkilerini tartışarak bilinçlenirler. |
|
17 | Sürdürülebilir Hediye Seçenekleri | Öğrenciler, el yapımı veya geri dönüştürülmüş malzemelerle hediye yapma atölyeleri düzenler. Bu etkinlikler, yaratıcılığı teşvik ederken çevre bilincini de artırır. |
|
18 | Topluluk Bahçeleri Projesi | Öğrenciler, yerel topluluklarla iş birliği yaparak topluluk bahçesi kurar. Bu bahçede organik sebzeler yetiştirip topluma sağlıklı gıda temin etmeyi hedeflerler. |
|
19 | Sürdürülebilir Tüketim Alışkanlıkları | Öğrenciler, çevre dostu ürünlerin tercih edilmesinin önemini anlatan kampanyalar düzenler ve alışveriş listeleri oluşturarak gereksiz harcamalardan kaçınma konusunda farkındalık yaratırlar. | |
20 | Çevresel Etki Değerlendirmesi | Öğrenciler, çeşitli projelerde çevresel etki değerlendirmesi yaparak olası etkileri analiz eder ve alternatif çözümler önerirler. Grup çalışmalarıyla düşüncelerini paylaşırlar. |
Yaşam Becerileri Projesi Ortaokul Kategorileri - 5 (Yaratıcılık ve Girişimcilik) | |||
Sıra | Faaliyet | Açıklama | |
5 Y A R A T I C I L I K v e G İ R İ Ş İ M C İ L İ K |
01 | Yaratıcı Düşünme Becerileri Geliştirme | Öğrenciler, ""alternatif çözümler bulma” temalı grup çalışmaları yaparak belirli bir soruna yaratıcı çözümler üretirler. Her grup, önerilerini sınıfa sunarak tartışma ortamı oluşturur. |
02 | Proje Tasarımı ve Planlama | Öğrenciler, bir sosyal sorunu ele alarak proje tasarlama çalışması yapar. Proje sürecinde araştırma yapar, hedef belirler ve projelerini sunarlar. |
|
03 | Girişimcilik Fikirleri Geliştirme | Öğrenciler, ilgi alanları doğrultusunda yeni bir iş fikri geliştirir. Bu fikri iş planına dönüştürmek için gerekli adımları tartışır ve arkadaşlarıyla paylaşarak geri bildirim alırlar. |
|
04 | Takım Çalışması ve İş Birliği | Öğrenciler, bir takım oluşturarak belirli bir projeyi tamamlamak için birlikte çalışır. Her öğrenciye farklı görevler verilir ve projenin sonunda bir sunum yapılır. |
|
05 | İnovasyon ve Yenilikçilik | Öğrenciler, mevcut bir ürünü veya hizmeti yenilikçi bir şekilde geliştirmek için grup çalışmaları yapar. Yenilikçi fikirlerini prototipler ile sunarak uygulama aşamasına geçerler. |
|
06 | Etkili İletişim Becerileri | Öğrenciler, çeşitli iletişim tekniklerini öğrenir ve sınıf içinde rol oynama etkinlikleri gerçekleştirir. Farklı iletişim tarzlarını deneyerek geri bildirim alırlar. |
|
07 | Bütçe Planlama | Öğrenciler, hayali bir girişim için bütçe hazırlama çalışması yapar. Gelir ve gider dengesini sağlamak için stratejiler geliştirir ve bu stratejileri sınıf arkadaşlarıyla paylaşırlar. |
|
08 | Sosyal Girişimcilik | Öğrenciler, sosyal bir sorunu çözmeye yönelik bir sosyal girişim tasarlarlar. Projelerini geliştirirken topluma katkı sağlama hedefini ön planda tutarlar. |
|
09 | Fikirlerin Sunumu ve Geri Bildirim Alma | Öğrenciler, geliştirdikleri girişim fikirlerini sınıfa sunar ve arkadaşlarından geri bildirim alarak fikirlerini iyileştirirler. Öğrencilere sunum teknikleri üzerine eğitimler de düzenlenir. |
|
10 | Geleceğin Meslekleri ve Teknoloji | Öğrenciler, teknoloji alanındaki yeni gelişmeleri ve gelecekteki meslekleri araştırır. Bu araştırmalar sonucunda gelecekte hangi becerilerin önem kazanacağı üzerine sunumlar hazırlarlar. |
|
11 | Duygusal Zekâ ve Girişimcilik | Öğrenciler, duygusal zekâ ile ilgili aktiviteler yapar, empati geliştirme ve duyguları anlama konusunda çalışmalar gerçekleştirirler. Bu becerilerin girişimcilikte nasıl fayda sağladığını tartışırlar. |
|
12 | Etkinlik Düzenleme ve Organizasyon | Öğrenciler, okulda veya toplulukta bir etkinlik organize eder. Planlama, görev dağılımı ve uygulama aşamalarını yönetirler. Etkinliğin sonuçlarını değerlendirirler. |
|
13 | Zaman Yönetimi Becerileri Geliştirme | Öğrenciler, bir haftalık aktivitelerini planlamak için zaman çizelgesi oluşturur. Bu süreçte önceliklendirme yaparak hangi görevlerin daha önemli olduğunu belirler ve etkin bir zaman yönetimi stratejisi geliştirirler. |
|
14 | Özgün Eser Yazma Becerilerini Geliştirme | Öğrenciler, hayali bir ürün veya hizmet hakkında kısa hikâyeler veya makaleler yazar. Yazdıkları eserleri sınıfta paylaşarak geri bildirim alırlar. |
|
15 | Bireysel ve Grup Hedefleri Belirleme | Öğrenciler, kısa ve uzun vadeli bireysel ve grup hedefleri belirler. Hedeflerin gerçekleştirilmesi için gerekli adımları planlar ve takip mekanizmaları oluştururlar. |
|
16 | Sosyal Medya ve Dijital Girişimcilik | Öğrenciler, sosyal medya üzerinden bir ürün veya hizmet tanıtımı yapar. İçerik oluşturma, pazarlama stratejileri ve etkileşim artırma konularında bilgi edinirler. |
|
17 | Fikirlerin Prototipini Oluşturma | Öğrenciler, geliştirdikleri bir ürün fikrinin prototipini oluşturur. Bu süreçte gerekli malzemeleri belirler, yapım aşamalarını planlar ve sonuçları değerlendirirler. |
|
18 | Başarı Hikâyelerini İnceleme | Öğrenciler, başarılı girişimcilerin hikâyelerini araştırır ve sunumlar hazırlar. Bu sunumlar sırasında girişimcilerin karşılaştıkları zorluklar ve bunları nasıl aştıkları hakkında bilgi verirler. |
|
19 | Kriz Yönetimi ve Esneklik | Öğrenciler, bir kriz senaryosu üzerinden grup çalışmaları yaparak çözüm yolları arar. Kriz sırasında hızlı karar alma ve ekip içi koordinasyon üzerine tartışmalar gerçekleştirirler. |
|
20 | Kapsayıcı ve Erişilebilir Tasarım | Öğrenciler, engelli bireyler veya özel gereksinimi olan bireyler için bir ürün veya hizmet tasarlar. Tasarımlarını nasıl daha erişilebilir hale getirebileceklerini tartışırlar ve prototiplerini sunarlar. |
Adres:
Hilalkent Mahallesi Ayyıldız 4. Sokak No 5 Merkez / Kütahya
Telefon
0 (274) 502 23 26